09 ноември 2008

Beginning Unix Ревю

Вече 3-ти ден чета Beginning Unix (Programmer to Programmer). Преминах през по голямата част на книгата, но прескачах на местата които не ми се струваха толкова интересни. Такива места бяха например главите посветени на редактора Vi и на perl(От Vi разбирам, а perl ще науча някой друг път).

Това което ме впечатли е че във скромния обем от 450 страници са събрани толкова много неща. Ето съкратен списък на нещата които покрива книгата(някой по подробно, други по постно):

Основите, това само прегледах на бързо, защото имам достатъчно опит с Linux, пропуснах също и главата със историята на уникс и различните му варианти.

Обясняват се потребителите и групите, както и управлението им

Подробно се обяснява за файловата система, навигацията в нея, както и поддръжката и. Тази глава е доста обширна и полезна.

Обяснение на някой от по сложните команди.

редактиране с Vi, това го пропуснах.

Регулярни изрази, sed и awk това го преминах на бързо, имам отделна книга от която ще уча регулярни изрази, а sed и awk ми се струват интересни инструменти, но няма да се занимавам за сега да се задълбочавам.

Управление на процеси и задачи.

Следва глава посветена на изпълнението на задачи в определено време.

Глава посветена на сигурността

Две глави посветени на shell скриптове(точно стигнах до тях, не съм чел на татък).

Следват една глава за системните log-ове, и една за мрежовите способности на уникс

Следва една солидна глава посветена на perl, няма да я чета, но имам чувството че ще ми се наложи да науча този език някой ден.

Следващата глава е за правене на back-up-и и една глава за инсталирането на програми от сорс, и двете неща знам как да правя, но може да ги прегледам, останалите две глави са за потребителите на mac OS 9 и Windows, идеята е да им покаже как да минат на уникс(mac os X в първия случай). Няма да чета.

Това означава че трябва само да прочета главите посветени на shell скриптовете и съм готов с тази прилична книга. Както виждате, тази обширна гама от теми които книгата съдържа и дават доста точки, въпреки че е предназначена за начинаещи, е добра и за хора с малко повече опит(като мен).

Първата книга която реших да прочета в петък беше linux bible, но тя след като преминах през съдържанието се оказа че повечето от главите са инструкции за инсталиране на различните дистрибуции, вероятно е полезна ако сте напълно начинаещ и се чудите как да започнете. Следващата книга която смятам да погълна е The Debian System: Concepts and Techniques. Все още не знам кога ще ми остане пак време, както стана този уйкенд, но се надявам да намеря такова.

Няма коментари: